Utm DihatiKu

Powered by Blogger.
RSS

Monday, August 2, 2010

urban sprawl






Apabila kita membincangkan tentang pegembangan
bandar,semestinya sebahagian pemikiran terarah kepada bentuk pembangunan yang hanya berpandukan keaddan fizikal semata-mata tanggapan ini mungkin hanya pada segilintir di kotak pemikir yang tidak mengenal ap itu pegembangan bandar secara kolektif.Pada pandangan saya
sebagai pelajar yang mendalami ilmu pembandaran dan perancangan semestinya tahu apa itu pegembangan bandar.Di sini bagi skop pndangan saya menjerus
kepada pembangunan yang disebabkan oleh beberapa faktor antaranya disebabkan pembangunan institusi,komersial,industri dan dan perumahan.
Pembangunan perkembangan di bandar ini adakah mempengaruhi pembangunan diluar bandar,adakah kesinambungan rebakan ini dapat melonjakkan ekonomi di luar bandar,ini menjadi persoalan permasalahan bagi jururancang bandar di
Malaysia secara khususnya.Bagaimana pula solusi yang tepat bagi masalah ini? ini menjadi topik yang popular yang hendak di ketengahkan masa ini.
Mungkin bagi segolongan yang mempunyai pandangan yang menentang perubahan ini menganggap perubahan ciri fizikal dan imej dari aspek pembangunan bandar ini akan menjejaskan kekangan terhadap kawalan alam sekitar itu sendiri.bagi

Jururancang yang sedang mengikuti permasalahan ini boleh mengutarakan masalah ini dengan rasionalnya dan memberikan respon yang positif tentangnya.

11 comments:

  1. kupasan yang menarik tapi saudara sharul, saya rasa pengembangan atau kemajuan dalam bidang pengangkutan juga menyumbang kepada masalah rebakkan ini.

    ReplyDelete
  2. Well said Shahrul, planning tidak perlu pisahkan bandar dan luar bandar. Membangun kedua-dua bagi meningkatkan kualiti hidup...This tuesday (10/8)11.00 ada kelas dgn dr Ibrahim - rural planning (bilik seminar)untuk semua. Kelas elektif ganti masa rural planning, khamis 9.00(12/8) di makmal.Harap dapat beritahu rakan-rakan. Keep on writing and give comments.

    ReplyDelete
  3. Betul tu "planning tidak perlu pisahkan bandar dan luar bandar". Dari sini barulah kita dapat mencapai pembangunan yang seimbang.

    ReplyDelete
  4. bila planning antara bandar dan luar bandar dipisahkan, maka berlaku kepincangan dalam perancagan tersebut. perancagan antara keduanya memerlukan keseimbangan dalam semua aspek bagi mengelakkkan kejadiaan rebakan bandar yang tidak terkawal seperti yang berlaku sekarang.

    ReplyDelete
  5. saya setuju dengan saudara shahrol,"planning tidak perlu pisahkan bandar dan luar bandar" kerana saya berpendapat bahawa bandar dan luar bandar saling memerlukan antara satu sama lain.Hal ini terbukti apabila berlakunya rebakan bandar di pinggir bandar.Ini kerana bandar tidak mampu lagi menanggung pertumbuhan danpembangunan yang pesat.

    ReplyDelete
  6. "planning xperlu pisahkan bandar dan luar bandar" satu penyataan yang menarik dan sangat bersetuju dengan pendapat shahrul. jika planning dipisahkan antara bandar dan luar bandar, banyak kemungkinan perkara negatif akan berlaku. dengan adanya perancangan yang betul dan tepat, pembangunan seimbang akan dapat diwujudkan.

    ReplyDelete
  7. merujuk kepada artikel di atas terdapat beberapa persoalan yang diutarakan:
    1.Pembangunan perkembangan di bandar ini adakah mempengaruhi pembangunan di luar bandar?
    2. adakah kesinambungan rebakan ini dapat melonjakkan ekonomi di luar bandar?
    3. Bagaimana pula solusi yang tepat bagi masalah ini?

    Pandangan :

    soalan 1. Merujuk artikel Dr Anuar yang mana rebakan bandar ini dianalogikan sebagai "leadfrog" daripada pembangunan bandar maka kawasan luar bandar ini akan menerima sedikit sebanyak pembangunan kepada pembangunan luar bandar..

    soalan 2. Apabila kawasan luar bandar memerima impak percikan daripada pembangunan bandar seperti dalam aspek ekonomi..keadaan ini sedikit sebanyak membari bebanan kepada masyarakat pinggir bandar akibat kenaikan harga barang dan taraf hidup mereka.

    soalan 3. Pengwalan dasar pembangunan dengan menggunapakai akta perancangan yang sediada dan juga menyemak semula dasar2 dan polisi yang bersesuaian dengan isu rebakan bandar ini untuk memastikan pembangunan seimbang dalam aspek bandar dan juga luar bandar..

    ReplyDelete
  8. suatu perbezaan yang dilakukan oleh saudara sharul iaitu memberi pandangan dan meminta pandangan kawan-kawan dengan mengutarakan pelbagai persoalan untuk dibincangkan.
    Pembangunan bandar sememangnya akan mempengaruhi pembangunan di luar bandar sama ada secara langsung atau tidak.
    Antara langkah untuk mengatasinya seperti mengenalpasti sempadan sesebuah kawasan agar tiada perbangunan yang dilakukan diluar kawasan sempadan dan sebagainya.

    ReplyDelete
  9. Sy setuju dengan pendapat saudari Fatin di mana boundry sesuatu kawasan perlu diwujudkan bagi menghalang merebaknya limpahan perbandaran ke kawasan pinggir bandar.Boundry ini bukan bermaksud kita memecah belahkan hubungan yang wujud di kawasan bandar dan luar bandar,tetapi kita membela nasib penduduk kampung yang berada di luar bandar.Secara tidak langsung dengan adanya boundry,kawasan bandar tidak boleh meluaskan pengaruh dan pembangunannya sehingga ke kawasan luar bandar kerana telah dihalangi oleh sempadan masing-masing.

    ReplyDelete
  10. salam sume.
    bgus jika ada idea2 baru mcm ni.dpat kita share bersama2.bandar dan luar bandar mrupakan 1 identiti yg ptut dkekalkan.jika pmbangunan terus dimajukan dan mghapuskan identiti luar bandar, mcm mana dengan sustainable development?apakah pula nasib generasi akan datang? mereka juga me mpunyai hak untuk merasai alam semulajadi ini.namun urban sprawl ini juga mmpunyai impak positif dan negatifnya yg tersendiri.

    ReplyDelete
  11. pandangan sharul bagus sekali. pembangunan yang dijalankan di bandar sehingga merebak ke luar bandar haruslah dirancang dengan sebaik mungkin supaya semua pihak dapat menikmati hasil pembangunan tersebut.

    ReplyDelete